Met een lijststem ga je akkoord met de voorgestelde volgorde op de lijst. Met een voorkeursstem geef je aan dat je bepaalde mensen een extra duwtje in de rug wil geven en hen mee wil zien besturen. Je kan verschillende voorkeursstemmen uitbrengen binnen 1 lijst.

Het totaal aantal uitgebrachte stemmen op een lijst (combinatie van lijststemmen én voorkeurstemmen) bepaalt het aantal behaalde zetels. Zo wordt berekend hoeveel stemmen er nodig zijn om verkozen te worden. Iedereen die dit aantal stemmen meteen heeft is automatisch verkozen.

Vervolgens gaan de  lijststemmen eerst naar de lijsttrekker voor zover hij er nog nodig heeft om verkozen te zijn. Zijn er nog lijststemmen over, dan gaan die naar de tweede op de lijst enz.

Om te berekenen welke kandidaten het "verkiesbaarheidcijfer" behalen, wegen de lijststemmen maar een derde zo zwaar door als de voorkeurstemmen. Populaire kandidaten kunnen op die manier de lijstvolgorde doorbreken en van op een lagere plaats verkozen worden. Dat gebeurt vaak met de "lijstduwer", die op een zeer zichtbare plaats staat.